close
Liiketoimintaa

Kaipaako yrityksesi lisää asiakkaita? – 5 vinkkiä sähköpostilistan keräämiseen

Olipa kyseessä sitten työpajojen, retriittien, joogatuntien, vaatteiden tai minkä tahansa muiden tuotteiden tai palveluiden markkinointi, on sähköpostimarkkinointi yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa omaa liiketoimintaa.

Se on fakta, ja Instagram ja Facebook eivät ole tehokkuudessa lähelläkään sitä. Esimerkiksi Instagramin käyttö on helppoa ja hauskaa, mutta siellä seuraajiaan ei oikeasti “omista”. Seuraajien ja uusien ihmisten tavoittaminen on loppujen lopuksi hyvin rankkaa erilaisten jatkuvien agloritmisten muutosten myötä.

Niiden myötä voi olla, että vain pieni osa seuraajista näkee jonkin uuden julkaisusi. Tämä on se syy, miksi moni netticasino ja lukuisat muut yritykset hyödyntävät sähköpostin voimaa.

Ja jos yrityksesi ei vielä omista sähköpostilistaa, on sellaisen hankkiminen ensiarvoisen tärkeää, ihan kuten tilaajille lähetettävien uutiskirjeiden luominen. Tästä asiasta ei pääse yli eikä ympäri.

Miten tässä kaikessa sitten pääsee alkuun? Tarjolla on hyviä uutisia, koska tässä oppaassa käydään läpi, miten sähköpostilista saadaan valmiiksi ja toimimaan tuossa tuokiossa. Jatka siis lukemista!

5 askelta kohti sähköpostilistaa

1) Valitse sähköpostimarkkinoinnin tarjoaja

Jos haluat lähettää sähköposteja yrityksenä etkä vain parhaalle ystävällesi tai siskollesi, sinun on käytettävä ns. sähköpostimarkkointipalvelua. Älä käytä Gmail-tiliäsi sähköpostin lähettämiseen, koska se rikkoo lakia, eikä sinulla ole mahdollisuutta kasvattaa omaa sähköpostiosoitteiden luetteloasi.

Miksi? Koska ihmiset eivät voi millään tavalla rekisteröityä sinne.

Hyvä uutinen kuitenkin on, että tämän voi aloittaa ilmaiseksi, joten sinulla ei voi olla mitään tekosyitä, miksi jättäisit tämän väliin.

Vaihtoehtoja on monia ja yleensä niihin sisältyy ilmaisia kokeiluja, joten jokaiselle varmasti löytyy oma suosikkinsa. Erilaisia sähköpostimarkkinointipalveluja ovat esimerkiksi:

  • Constant Contact
  • GetResponse
  • Sendinblue
  • Benchmark
  • AWeber

2) Luo sähköpostimarkkinointitilisi

Rekisteröidy valitsemallesi sähköpostimarkkinointipalvelulle ja laita tili pystyyn. Se on helppoa ja onnistuu vain muutamissa minuuteissa.

3) Luo “ilmoittautumislomake” nettisivuillesi

Seuraavaksi sinun täytyy mahdollistaa sähköpostilistalle liittyminen nettisivujesi kautta. Kuvaile tuossa kohdassa muutamalla sanalla, miksi ihmisten pitäisi liittyä mukaan ja mitä he voivat odottaa liittyessään mukaan tilaajaksi.

Kaikista tärkeintä on tehdä tästä vaiheesta mukaansatempaava ja hauska vierailijan näkökulmasta. Monet tarjoavatkin erilaisia ilmaistuotteita vastineeksi siitä, että ihmiset liittyvät heidän uutiskirjeiden tilaajalistalleen.

Näitä ilmaistuotteita voivat olla esimerkiksi harjoitusohjelmat, sijoitusvinkit tai alekoodit riippuen ihan siitä, mikä yritys ja toimiala on kyseessä.

Kaikista huonoin vaihtoehto on vain sanoa “Tilaa uutiskirjeeni” antamatta siitä mitään vastineeksi.

4) Kirjoita ensimmäinen uutiskirjeesi

Ennen kuin alat lähettää tilaajillesi satunnaisia muistiinpanoja tai kertomaan kaikista asioista, joita haluat mainostaa, mieti hetki, miten voit palvella tilaajiasi kaikkein parhaiten.

Sinulla on valtava mahdollisuus – jopa vastuu – tarjota tilaajillesi jotain arvoa. Kun joku on valmis sanomaan: “Hei, pidän sinusta riittävästi antaakseni sinulle sähköpostiosoitteeni”, olet hänelle velkaa kaikkesi.

Sinun vastuullasi on pitää huoli siitä, että hän pysyy asioista ajan tasalla, edistyy ja viihtyy.

Miten tämä sitten onnistuu?

Aloita ihmisten sähköpostien analysoinnista. Mistä pidät, mikä ärsyttää? Tämä auttaa sinua löytämään niin äänesi kuin sisältösi rakenteen.

Tässä vielä muutamia asioita, joita kannattaa miettiä ennen uutiskirjeiden kirjoittamista:

  • Kuinka usein lähetät uutiskirjeen? – Laatu korvaa määrän. Jos sinulla ei oikeasti ole mitään jaettavaa tai kerrottavaa, etkä tunne itseäsi inspiroituneeksi, älä lähetä mitään. Tilaajasi huomaavat heti, jos toiminnassa on jotain poikkeavaa tai pakotettua. Et voi myöskään olla liian pitkään hiljaa, koska muuten sinut unohdetaan. Viikoittainen uutiskirje on paras vaihtoehto.
  • Mitä haluat kirjoittaa siihen? – Ihmiset haluavat tietää, mitä elämässäsi tapahtuu, ja siksi voitkin aloittaa uutiskirjeen jakamalla esimerkiksi oman tarinan tai oivalluksen. Sitten sinun kannattaa tarjota jotain lisäarvoa, kuten linkki uuteen treeniohjelmaan.
  • Mitä toivot tilaajien tekevän seuraavaksi (C2A)? – Lopuksi on hyvä esittää toimintakehotus liityen siihen, mitä haluat tilaajien tekevän. Haluatko heidän ostavan uuden valmennuksesi vai esimerkiksi liittyvän seuraavaan työpajaasi? Kerro tilaajillesi, mitä heidän pitää tehdä seuraavaksi.

Puhu tilaajille kuin ystävillesi. Tällöin ihmiset tuntevat välittömästi yhteyden kirjoittajaan, jolloin esimerkiksi kynnys jonkin mainostettavan asian ostamiseen madaltuu.

Miten tässä onnistutaan?

Tee tekstistäsi sellainen, että se ei kuulosta liian kirjakieliseltä, äläkä unohda persoonallisuuden lisäämistä. Maailmassa, jossa on tajuttomasti pikseleitä ja merkityksettömiä tykkäyksiä, kaipaamme todellisia yhteyksiä ja ääniä oikeilta ihmisiltä, jotka resonoivat kanssamme.

Kaikkein tärkeintä on olla oma itsensä ja keskustella rennosti ihmisten kanssa ikään kuin olisit esimerkiksi teen äärellä jonkun kanssa.

5) Luo tervetuloviesti

Tervetuloviestisi on ensimmäinen sähköposti, jonka uudet tilaajasi saavat automaattisesti, kun he ovat rekisteröityneet sähköpostilistallesi. Tässä ensivaikutelmalla on hyvin suuri merkitys ja siksi tervetuloviestiin kannattaa panostaa.

Tervetuloviestissä kannattaa osoittaa kiitollisuutta ihmiselle siitä hyvästä, että hän on tilannut uutiskirjeen. Aloita siis sanomalla “Kiitos” tms. Voit myös tarjota jotain erikoista, kuten ilmaisen tuotteen tai alekoodin.

Seuraavaksi sinun täytyy kertoa, mitä he voivat odottaa saavansa nyt, kun he ovat liittyneet uutiskirjeesi tilaajiksi. Ihmiset on hyvä saada innostuneiksi listalla olemisesta.

Muista myös liittää jonkinlainen kuva sinusta itsestäsi, yrityksestäsi tai tiimistäsi, jotta viestistä tulee astetta henkilökohtaisempi ja helpommin lähestyttävä.

Pidä myös mielessä, että EU:n alueella toimivien tahojen täytyy sisällyttää viestiin linkki, josta uutiskirjeen voi perua.

Näiden vihjeiden avulla pääset hyvin alkuun! Tämän jälkeen vuorossa on oikeastaan ilmaistuotteiden, laskeutumissivujen ja sisällöntuotantosuunnitelman kehittämistä sekä paljon kaikenlaista testaamista.

admin

The author admin